Co je těmu obchod - Proč se mu tak daří?
Co znamená co je temu obchod?
V jádru "co je tomu obchod" a "co je těmu obchod" dřímá prostá lidská zvědavost. Touha pochopit, jak věci fungují, co je žene kupředu a jaký příběh se za nimi skrývá. Ať už jde o maličkost, která nás zaujala na procházce, nebo o složitý mechanismus, který mění svět, tato zvědavost je motorem našeho poznání. A právě v tomto poznání se skrývá krása. Když pochopíme, "co je tomu obchod", otevírá se nám nový svět. Svět, ve kterém můžeme lépe porozumět souvislostem, nacházet inovativní řešení a budovat něco nového a lepšího. Možná právě tato zvědavost, toto "co je tomu obchod", stála u zrodu největších objevů lidstva. Ať už to byl oheň, kolo nebo internet, vždy to začalo touhou pochopit a touhou posunout hranice možného.
Původ a význam fráze
Fráze "co je ti/těmu obchod" je v českém jazyce poměrně rozšířená a používá se v různých kontextech. Její původ sahá do běžné mluvy a odráží zájem o blaho druhého člověka, ale i o pochopení situace. V podstatě vyjadřuje otázku "co se děje?" nebo "jak to jde?" s důrazem na pochopení a vstřícnost.
Stejně jako když řešíme jak nahrát hovor na mobilu, i tuhle frázi používáme, když chceme zachytit něco důležitého. Jenže tady nejde o to jak nahrát hovor technicky, ale spíš o to, jak zachytit, co druhý prožívá. Je to jako když se snažíte nahrát hovor - chcete zachytit každý detail, každou emoci. Používáme to, když nám na někom fakt záleží a zajímá nás, co se u něj děje - ať už má starosti, radosti nebo jen tak něco běžnýho. Hlavní je, že tím dáváme najevo zájem a vytváříme prostor, aby se nám ten druhý otevřel.
V dnešní uspěchané době, kdy se často míjíme, je důležité si na sebe udělat čas a projevit zájem o druhé. A právě fráze "co je ti/těmu obchod" nám k tomu dává skvělou příležitost.
Lidová etymologie a domněnky
Lidová etymologie a domněnky se často zaměřují na původ frází „co je temu obchod“ a „co je těmu obchod“. Ačkoliv jejich přesný původ zůstává nejasný, jejich význam je v českém jazyce jasný: vyjadřují zájem, znativost a touhu pochopit. Tyto fráze, ať už používané s „e“ nebo „ě“, nám připomínají, že lidská zvědavost je mocná síla. Tato zvědavost nás vede k kladení otázek, hledání odpovědí a prohlubování našeho chápání světa. Ať už se ptáme „co je temu obchod“ ve vztahu k nové technologii, společenskému fenoménu nebo prostě jen k neznámému slovu, otevíráme si dveře k novým znalostem a obohacujeme svůj život.
Co je ti po tom, co si o tobě myslí druzí? Důležité je, co si myslíš ty sám o sobě.
František Novotný
Správné gramatické vyjádření
V českém jazyce je důležité rozlišovat mezi tvary zájmena „ten“ a „těm“. Zatímco „ten“ se používá ve spojení s prvním pádem, „těm“ se používá s třetím pádem. V praxi to znamená, že správně se řekne „Co je tomu obchodu?“, nikoliv „Co je temu obchodu?“.
Funkce | "Co je temu obchod" | Správná čeština |
---|---|---|
Význam | Vyjadřuje překvapení, údiv, nepochopení | Co se děje?, O co jde?, Co je to? |
Použití | Spíše nespisovné, hovorové | Závisí na kontextu, od hovorového po formální |
Regionální rozšíření | Pravděpodobně specifické pro některé oblasti | Celá Česká republika |
I když se může zdát, že jde o drobný detail, správné používání gramatiky je důležité pro srozumitelnost a plynulost jazyka. Navíc, když se vyjadřujeme správně, působíme profesionálněji a sebevědoměji. Ať už se jedná o psaný či mluvený projev, dodržování gramatických pravidel nám otevírá dveře k lepší komunikaci a porozumění.
Použití v běžné řeči
V běžné řeči se často setkáváme s otázkami typu "Co je tomu obchodu?" nebo "Co je těmu obchodu?". I když gramaticky správně je pouze první varianta, obojí vyjadřuje zájem a zvědavost o dění v obchodě. Ať už se ptáme na novinky, slevy, nebo třeba na spokojenost zákazníků, tato prostá otázka může být začátkem inspirativního rozhovoru. Možná se dozvíme o novém produktu, který nám usnadní život, nebo o chystané akci, kde nakoupíme výhodněji. Nebojme se zeptat a dát tak najevo svůj zájem. Obchodníci jsou tu pro nás a rádi se s námi podělí o novinky a zajímavosti.
Humorný a ironický nádech
Jistě, občas se v obchodním světě setkáme s jazykovými nepřesnostmi jako „co je temu obchod“ nebo „co je těmu obchod“. Místo abychom se nad tím pohoršovali, pojďme to brát s humorem! Koneckonců, nejdůležitější je, že se domluvíme a obchod se daří. A ruku na srdce, kdo z nás občas neudělá chybu? Důležité je z chyb se poučit a brát je s nadhledem. A kdo ví, třeba se z „temu obchodu“ stane nový slangový výraz, který bude symbolizovat úspěch a prosperitu!
Představte si, že se na obchodní schůzce s úsměvem zeptáte: „Tak co, jak se daří temu vašemu obchodu?“ Možná tím prolomíte ledy a navážete neformálnější a přátelštější vztah. A v takové atmosféře se přece obchoduje jedna radost!
Obdoby v jiných jazycích
V mnoha jazycích najdeme obraty podobné českým „co je tomu obchod“ a „co je těmu obchod“. Tyto fráze, ač gramaticky možná ne zcela správné, odrážejí lidskou zvědavost a touhu pochopit svět kolem sebe. Vždyť co jiného je motorem pokroku než touha dobrat se jádra věci, odhalit, „co je čemu obchod“?

Například v angličtině se setkáváme s frází „what's the story?“ (co je to za příběh?), která v sobě nese stejnou míru zvědavosti a touhy po objasnění. Podobně v němčině „Was ist los?“ (co se děje?) vyjadřuje potřebu porozumět situaci. Tyto obraty, ač se liší jazykem, spojuje společný jmenovatel – touha po poznání a porozumění. A právě tato touha je hnací silou inovací a pozitivních změn ve světě.
Když slyším nespisovnou češtinu, je to jako když pozoruju sloní noha kytka, jak si žije svým vlastním životem. Připomíná mi to, jak sloní noha kytka roste tak nějak po svém, stejně jako když lucie bílá o vánocích text zpívá osobitým stylem. Výrazy jako „co je temu obchod" a „co je těmu obchod" jsou vlastně jako divoká sloní noha kytka - není to dokonalý, ale má to svoje kouzlo. Je to podobný jako když lucie bílá o vánocích text interpretuje po svém - autenticky a od srdce. V týhle bezprostřednosti je ukrytá síla nespisovný češtiny. Jazyk je prostě živej organismus, kterej se furt mění a vyvíjí. Když se nad tím zamyslíte, tak třeba lucie bílá o vánocích text taky není žádná učebnicová čeština, ale právě proto se nám to tak líbí. Nespisovná čeština není nějakej nepřítel, spíš je to takovej barvitej bratranec tý spisovný, díky kterýmu líp chápeme, jak je náš jazyk bohatej. Tak se nebojme občas mluvit, jak nám zobák narost, a objevujme krásu i v tom nedokonalým.
Publikováno: 08. 03. 2025
Kategorie: podnikání